Koloseum VIVAT
Hodinový manžel Praha 4
Dnes je čtvrtek 28. března 2024 svátek má Soňa, zítra Taťána

Vivat v oblacích

Motorový kluzák L13SE Vivat Technické údaje:
rozpětí: 17,0 m
délka: 8,2 m
prázdná hmotnost: 470 kg
maximální letová hmotnost: 690 kg
minimální rychlost: 75 km/h
maximální rychlost: 245 km/h
maximální klouzavost: 1:24
minimální klesavost: 0,97 m/s
motor: Walter Mikron III S
maximální výkon: 49 kW

Na základě požadavků Svazarmu byl koncem 60. let v Aeronu Brno zkonstruován a ve třech prototypech postaven celodřevěný motorový větroň M-17 “Universal“. Po jeho záletu v roce 1972 na něm byly prováděny rozličné konstrukční úpravy. S konstrukcí motorové verze populárního “Blaníku“ - L-13 SW Vivat započali v Kunovickém Aerotechniku v září 1976. Po 16 měsících přesně 12. 5. 1978 vzlétl. V prosinci téhož roku proběhlo porovnání obou větroňů a komise doporučila do sériové výroby “Vivat“. Původně byly používány renovované motory Walter Mikron III A, později byla obnovena jejich sériová výroba v závodě Moravská Třebová. Během sériové výroby vznikla řada dalších verzí, například s motorem Aerotechnik Tatra AT-714 o výkonu 55 kW, exportní varianta s vrtulí Hoffmann i L-13 SW “Agro“ se zařízením pro postřik zemědělských ploch firmy Micronair. Větroň L-13 SW má zatahovací hlavní podvozek i pomocná kolečka v koncových vřetenech křídla. Motor lze za letu zastavit a opětovně spustit. V aeroklubech se používá k nácviku přistání do terénu a navigačnímu létání plachtařů.

07.03.2004 15:30 | Autor: Gejzír | gejzir@seznam.cz | Více na: http://www.akletnany.cz