Koloseum VIVAT
Hodinový manžel Praha 4
Dnes je úterý 16. dubna 2024 svátek má Irena, zítra Rudolf

Škoda Fabia

Škoda Fabia Škoda Fabia je ve své třídě u nás nejprodávanějším autem a v provedení kombi nejprodávanějším modelem mladoboleslavské automobilky. Omezím se zde pouze na vlastní zkušenosti s řízením zmíněné značky. Popisovat technická data je naprosto zbytečné, ta jsou dostupná na oficiálních stránkách vozu. Také rozepisování o vzhledu není předmětné u vozu, jehož usměvavou příď zná každý z provozu.

Malý český vůz za malý český peníz. To si říkám při každé menší nespokojenosti. Do Fabie jsem přesedl z velkého pohodlného forda. To se projevilo již při výběru verze. Při nasednutí do krátké verze – hatchbacku rozhodly mé stísněné pocity o koupi většího modelu. Vzhledově přijatelnější sedan bohužel také nezvítězil. Přišlo mi hloupé nevyužít většího prostoru za stejný peníz.

Jak jsem se již zmínil přesedl jsem z prostorného fordu do Fabie Combi. Mezi prvním co mě dosti zarazilo byl výhled. Ať dělám co můžu, žádné natáčení mi nepomáhá k lepšímu výhledu. Přes veškerou snahu často couvám “poslepu“. Omezení výhledu mají na svědomí široké sloupky mezi okny. Doufám že to svědčí o bezpečnosti a robustnosti vozu, protože jinak si to vysvětlit skutečně nelze.

Škoda Fabia Trochu se ještě vrátím k objednávce vozu. Velmi doporučuji sledovat na internetu skladové zásoby. Cena vozů přímo z prodejny bývá zpříjemněna zajímavými slevami. Bohužel žlutá barva k mání nebyla. Nakonec mohu doporučit Porche Smíchov, kde mi nabídli skladovou slevu i na nově objednaný vůz. To rozhodlo. Trochu mě zaskočil odmítavý přístup výrobce k mému požadavku na zadní stahovací okna. Pří výběru mého nového auta totiž byla rozhodující právě žlutá barva a zadní stahovací skla. Je to rozhodně příjemnější si v létě v provozu větrat zadními okny, protože při mých častých jízdách a ofukování větrem z předních oken má za následek mé stálé angíny. Není pro mne ani řešení klimatizace, protože to je zase vhánění chladného vzduchu na mé tělo. Sdělení výrobce, že zadní stahovací okna nemají v technologickém postupu mě tedy značně rozladilo. Pochopit se toto snad dá v případě naprogramovaných robotů a ne při ruční výrobě. Dodáváme masážní vany a jaký nadstandart se zákazníkovi hodí, takový od nás dostane. To skýtá právě výhoda ruční výroby. Odstoupení od smlouvy zabránily pouze mé dobré vztahy s prodejcem a riziko ztráty zálohy.

V autě se dají nalézt drobné příjemnosti jako například plastový držák parkovacích lístků za předním oknem. Také nastavení stěračů je příjemné a cyklování přijatelné, ovšem ne mimořádné. Vysouvací schránka pod rádiem je dobrá věc, ovšem pouze na objednávku (tato stejně jako mlhovky, ližiny, závěs objednat kupodivu šly). Za bezdůvodnou jízdu s rozsvícenými předními mlhovkami hrozí pokuta a ztráta bodů. Naopak zadní mlhovky jsou povinné. Taky se dá zapnutí zadních mlhovek využít v případě bezdůvodného lepení na zadek řidičem za námi. Nechápu proto systém rozsvěcování mlhovek stylem nejdříve přední a potom k nim i zadní. Toto jsem rozhodnut nechat přepojit.

Ihned po rozjezdu jsem zvyklý se připoutat a dost často si vzpomenu vynulovat počítadlo denních kilometrů. Nulování se musí držet nezvykle dlouhý čas, přičemž se špatně točí volantem. U mých všech dřívějších aut stačilo zmáčknout a bylo vynulováno. Dost mi chybí prostor pro ukládání pet láhve. To ovšem není nic proti otvírání nádrže. Prst se tam strčit nedá pro malý výstupek. V zimním období je to horší o rukavice a když je sundám, tak po marných pokusech se zmrzlým prstem tam vrazím klíč a páčím násilím. Zatím jsem nic nepoškrábal ale tankuji proto opravdu nerad.

Nějaké zkušenosti s jízdou v autě jsem již získal a i když ne stále, tak díky každodennímu ježdění občas také patřím mezi razantnější řidiče. V tom mi brání velmi dlouhé řazení. Než se páka dostane do správné polohy, mám již dost často vyřazenu spojku (po těch létech jsou to automatické pohyby) a já mám možnost se přesvědčit, že ozubená kola v převodovce skutečně jsou. Mám strach, že dlouho nebudou.

Zkušenosti s pravidelným servisem jsou příšerné. Po ujetí nastavených kilometrů na mě svítily světýlka a když se jedno které vypadá jako kohout (došel snad olej?) rozsvítilo trvale, přemýšlel jsem zda auto do servisu raději neodtlačím. Rozhodně si dejte pozor a? se Vám to nestane třeba na dovolené. Dovede to pěkně znervóznit. Také není od výrobce hezké, že využil elektronického vstřikování a po ujetí nastavených kilometrů je výkon motoru znatelně omezen. Pravidelné prohlídky si rozhodně plánujte dopředu a hlídejte si ujetí kilometrů před dlouhými cestami.

Naopak mě malý český vůz překvapil svými jízdními vlastnostmi. Na silnici sedí opravdu spolehlivě a to si to občas dost citelně ověřím. Možná to je pouze širšími koly, ale to si nemyslím.
Škoda Fabia

Doplnění ze dne 02.07.2007
Při první i druhé pravidelné servisní prohlídce mi shodou okolností odešla také startovací cívka, která nahrazuje svíčku. Proto jak píši, že při rozsvícení kontrolky pravidelného servisu se sníží výkon - tak to je chybná informace. Prostě to byla jen shoda náhod. Odešla mi prostě cívečka právě v okamžicích první a druhé servisní prohlídky. To mě zmátlo. Nyní již mám na oné fabii najeto přes 100.000 kilometrů a žádná jiná záruční oprava nebyla potřeba. Probíhají jen pravidelné servisní prohlídky.

Také bych se chtěl vyjádřit k oné přilnavosti k vozovce. Jezdím drtivou většinou dost naložen což má podle mne a mých zkušeností velký vliv na spolehlivé kopírování zatáček, ale šířka pneumatik má na tom také vliv veliký. Jezdil jsem týden s krátkou verzi fabie s uzkými standartními gumami a to jsem se v zatáčkách krásně vyřádil. Auto nesedělo tak jak jsem zvyklý u širších gum, ale za to jsem si opravdu dopřál týden té sportovnější jízdy Prahou.

07.06.2004 22:19 | Autor: webmaster